S'HORT DE LA MÚSICA

Aquí sembram la il·lusió per créixer gaudint de la música. Pere Gonyalons Moll

ENGUANY ENS SENTIRAN!!!


Enguany no hi haurà vídeos, però......

ENGUANY ENS SENTIRAN!!!!

HOLA NINS I NINES!

Jocs i danses

LLES, OLLES  INFANTIL I 1r CICLE
(MALLORCA)
OLLES, OLLES DE VI BLANC
TOTES SÓN PLENES DE FANG,
DE FANG I DE MADUIXA
GIRA LA CARUIXA
QUI LA GIRARÀ?
LA DONZELLETA.
QUÍ LA GIRARÀ?
NA/EN.............SERÀ


Es balla formant un cercle. Agafats de les mans i girant cap a la dreta mentre es canta la cançó. Cada vegada que s'arriba al darrer vers es diu el nom d'un dels qui ballen i, llavors, aquest s'ha de girar de cara enfora del cercle, sense deixar de donar les mans als seus veïns i ha de continuar ballant així. La dansa s'acaba quan tots els balladors ballen cara enfora.



ROTLO, ROTLO, SANT MIQUEL  INF. I 1r CICLE
(MALLORCA I MENORCA)
ROTLO, ROTLO, SANT MIQUEL,
TOTS ELS ÀNGELS VAN AL CEL
CARREGATS AMB UN BAGUL.
TIRA'T DE CUL!

Es fa un cercle donant-se les mans; s'ha de voltar amb el pas ritmat. Quan s'arriba a la darrera nota, es deixen anar les mans i tots cauen de cul a terra amb unes bones rialles.


RODA, RODA MOLINET  INF. 1r CICLE
(MALLORCA)
RODA, RODA  MOLINET,
PES CAMÍ DES CASTELLET,
SES MONGETES ES BARALLEN
I HAN PERDUT ES CAPUTXET.
REQUE-REQUE-REQUE-TREC.

Tots els jugadors es distribueixen per l'espai, drets, amb els braços en creu; es va voltant cap a la dreta i cap a l'esquerra fins que el cap roda i, reque-reque-reque-trec, es cau a terra.



EN JOAN PETIT  INF. I 1r CICLE
(MALLORCA I MENORCA)
EN JOAN PETIT QUAN BALLA
BALLA, BALLA, BALLA.
EN JOAN PETIT QUAN BALLA
BALLA AMB ES DIT.
AMB ES DIT, DIT, DIT,
AIXÍ BALLA EN JOAN PETIT.
AMB LA MÀ, PEU, CAP, CUL, FRONT....

Situats en un rotllo, anam saltironant i cantant mentre giram cap a la dreta. Cada nova paraula: el dit, la mà, el peu.... ens fa mostrar la corresponent part del cos i amb aquesta picam a terra. Quan cantam la darrera frase cada nin dona una vorla sobre si mateix.



SOTA EL PONT  INF., 1r I 2n CICLE
(MALLORCA)
SOTA EL PONT, SOTA EL PONT
ALA, IDÒ PASSEM-HI!
EL NOSTRE PONT TÉ DOS PILARS
PASSEM SENSE TOCAR-LOS.
TU PASSES, TU PASSES
TU QUEDES PRESONER DEL PONT!

Dos es donen les mans i fan un pont; els altres, hi van passant per davall, un darrere l'altre fent un cercle, mentre tots canten la cançó. Quan es diu tu quedes presoner del pont, qui en aquell moment passa per davall el pont hi queda presoner; quan hi ha dos presoners aquests fan un altre pont i així es van fent ponts fins que no queda ningú.



PASSEJANT PEL BOSC  INF., 1r I 2n CICLE
(MALLORCA)
PASSEJANT PEL BOSC
ARA QUE ENCARA NO ÉS FOSC
QUAN EL LLOP VENDRÀ
JA NO ENS TROBARÀ.
 LLOP, QUÈ FAS?

Els infants fan un rotllo; n'hi ha un que fa de llop i es col·loca enmig. Canten la cançó agafats de les mans i van girant seguint el ritme. Cada vegada que es diu llop, què fas? s'aturen i el llop contesta tot fent la mímica adient; per exemple, va dient cada vegada una nova peça de roba que es va posant i després de diverses vegades, acaba dient vaig a caçar animalets! En aquest moment es romp el rotllo i tots corren perquè el llop no els agafi. El joc continua i l'infant que hagi estat agafat passa a ser llop.


COMPRAU PEIX  INF., 1r, 2n I 3r CICLE
(MALLORCA I MENORCA)
COMPRAU PEIX. JA L'HEM COMPRAT.
RENTAU-LO. JA L'HEM RENTAT.
FREGIU-LO. JA L'HEM FREGIT.
MENJAU-LO. JA L'HEM MENJAT.
BEVEU AIGUA. HI HA UNA MOSCA. 
BEVEU VI, HI HA UN MOSQUIT.
BEVEU VI BO. MMM! QUÈ ÉS DE BO!
RENTA QUE RENTA, QUE S'AIGUA ÉS CALENTA
RENTA QUE RENTA, QUE S'AIGUA FA PUDOR.
TOTS A DORMIR FINS DEMÀ MATÍ!
QUI S'HA COMPIXAT EN EL LLIT?

Tots els nins i nines estan asseguts a terra fent rotllo mirant al centre i un d'ells anirà caminant la cançó per defora del rotllo, duent un mocador en les mans i cantant: comprau peix, i tots els del rotllo responen cantant: ja l'hem comprat. Així tota la cançó fins arribar allà on diu: tots a dormir fins demà dematí!, en que tots els del rotllo fan l'adormit amb el cap cot i el que camina la cançó deixa el mocador darrera un dels que estan asseguts i exclama: Qui s'ha compixat en el llit?. Llavors qui té el mocador darrere seu l'encalça deixant buit el seu lloc, que l'altre, el que para, intentarà ocupar. Continuarà el joc tornant a cantar la cançó, i ara el que caminarà serà el que ha quedat dret i sense lloc, sigui el que encalçava o l'encalçat.



DING DANG, SES CAMPANES D'EN PEP BLANC  INF. I 1r CICLE
(EIVISSA)
DING DANG,
SES CAMPANES D'EN PEP BLANC,
ARA VENEN I ARA VAN,
TOQUEN EN TERRA
I NO ES FAN MAL.

- Tradicionalment es cantava amb el nin/a damunt els genolls imitant les campanes o fent-lo botar marcant el seu ritme binari.
-També es pot jugar disposant els nins per parelles encarats amb les cames estirades i agafats de les mans. Cantaran movent el cos envant i enrere seguint la pulsació de la cançó. Caldrà vetllar per la regularitat i sincronització del moviment.
- Una altra manera de fer el joc és, per parelles, tocant-se les esquenes i enganxats pels braços. Mentre es canta la cançó, alternativament, cada un aixeca les cames recolzant-se damunt l'esquena de l'altre, tot seguint la pulsació.


EL JOC DEL RATOLÍ  1r CICLE
(MALLORCA)
EL JOC DEL RATOLÍ QUI NO EL JUGA,
QUI NO EL JUGA, EL JOC DEL RATOLÍ
QUI NO EL JUGA NO HO SAP DIR.
SOM UNS QUANTS RATOLINETS
MOLT PETITS I EIXERIDETS,
QUE SORTIM QUAN NINGÚ ENS MIRA
PER LA CASA TRASTEJAM,
I EL QUE ENS AGRADA MENJAM
I EL QUE NO HO VENEM A FIRA.
JOC:
Es col·loquen els nins i les nines un rere l'altre amb les mans a la cintura i canten la tonada de la cançó caminant la pulsació fins que, en acabar la tonada, queden aturats formant una teringa. Continuen cantant l'estrofa mentre van fent la mímica del text. En repetir la tornada van caminant la pulsació en rotllana i en acabar tornen a quedar aturats formant una teringa i canten l'estrofa igual que abans. Mantenint la teringa, a la darrera tornada, s'agafen de la roba del company/a del davant i en acabar, saluden.


DIT PER A DIT INF. i 1r CICLE
(MALLORCA)

DIT PER A DIT,
CAMA, CAMA DE ROPIT
CAMA, CAMA D'ARENGADA
QUÈ EN VOLEU DE
SA SOMADA?
SET SOUS I MIG
DESCARREGAU
ASSUQUÍ ENMIG.
JOC:
Els nins i nines s'asseuen en rotllana amb un jugador/a enmig. Mentre canten, el del mig va tocant els dits (o els peus) de tots els jugadors/es seguint la pulsació de la cançó. Aquell/a a quí toca la darrera síl·laba del recitat es posa al mig i continua.
Originàriament era un joc de falda que es cantava comptant els dits de la mà de l'infant, seguint la pulsació, i s'anaven amagant els dits ja comptats. Es pot adaptar a la classe, de forma col·lectiva, cantant tots plegats i cada nin/a compta tot sol amb les seves pròpies mans (o per parelles). 


LA BERENGUERA  1r CICLE
(MENORCA)
LA BERENGUERA TÉ UN PI,
S'OLLA, S'OLLA FA BULLIR,
SENSE LLENYA NI CARBÓ,
TREL·LARIT, LARIT, LARÓ.

DANSA:
Es farà una rotllana i s'enrevoltarà fent galop. Es començarà a voltar en sentit contrari a les agulles del rellotge i es canviarà de sentit a cada petita frase (treball sensorial de les frases). En acabar es pega un bot quedant tots encarats al centre de la rotllana.


EL MEU CAPELL 1r CICLE
(MALLORCA)
EL MEU CAPELL TÉ TRES PUNTES,
TRES PUNTES TÉ EL MEU CAPELL.
I SI NO TENGUÉS TRES PUNTES
NO SERIA EL MEU CAPELL.


JOC:
Es cantarà la cançó vàries vegades i successivament es callarà un dels diferents elements que s'anomenen fent les següents accions:
Meu: assenyalar-se a sí mateix.
Capell: llevar-se i posar-se un capell imaginari.
Tres: mostrar els tres dits de la mà.
Puntes: tocar-se el colze amb la mà.


DON PEPET SI VAS A FRANÇA  1r CICLE
(MALLORCA)
1. DON PEPET SI VAS A FRANÇA
PASSARÀS PER MATARÓ
I VEURÀS N'ESPERANCETA
QUE ES PENTINA A N'ES BALCÓ.
2. SA PINTETA LI VA CAURE
DON PEPET LA HI VA COLLIR:
"TENGUI, TENGUI ESPERANCETA
QUE S'ACABI D'ACLARIR".
3. SA MARE QUAN LA VA VEURE
AMB SO CAP TAN ESTUFAT
LI PEGÀ UNA GALTADETA
A DAVANT S'ENAMORAT.

JOC-DANSA:
Es col·locaran fent dues fileres enfrontades i un nin, que serà Don Pepet, va passant pel passadís que queda enmig de les dues files. La resta del grup canta i fa mamballetes, mentre Don Pepet escenifica la lletra aturant-se davant una nina (Esperanceta) qui se girarà cap al del costat que vulgui (mare). Acaba amb n'Esperanceta i Don Pepet agafats amb les mans creuades passant de banda a banda.
Pic-pallaric. El joc popular a l'àrea de música.


CARAGOL TREU BANYA  INFANTIL
(MALLORCA)
CARAGOL TREU BANYA
ANIREM A LA MUNTANYA
DUREM UN FEIX DE CANYES DAMUNT LES TEVES BANYES
CARAGOL BOVER,
JO TAMBÉ HI VENDRÉ

JOC-DANSA:
Els nins fan una teringa i el cap i la coa, alternativament, fan i desfan la figura del caragol.



ARRI SOMERETA  INFANTIL
ARRI SOMERETA
A SÓLLER HEM D'ANAR
A CERCAR TARONGES
ARA QUE N'HI HA.


ARRI, ARRI SOMERETA
ANIREM A SON LLUQUET
I VEUREM NA MARIETA
QUI FA COQUES AMB SUQUET.
JOC:
Es canta amb el nin o la nina damunt els genolls, fent-lo botar marcant el ritme binari, imitant el pas d'una somera. 



UNA TARINGA  INFANTIL
UNA TARINGA
DE TOT ES CARRER
QUE EN MITJA HORA PASSA
I EN MITJA HORA VE.
UNA TARINGA
I UN TARINGÓ
UN PANET DE QUATRE
I UN BOTIFARRÓ.
JOC:
Els nins fan una teringa, agafant-se les mans, i canten la cançó seguint la pulsació. 




SOM ELS CAVALLERS 1r I 2n CICLE
(MALLORCA)



JOCS DE BOTAR CORDA

GORRIONET  1r, 2n i 3r CICLES
(MALLORCA)
GORRIONET, GORRIONET
QUINA HORA ÉS:
LA UNA, LES DUES,
LES TRES......
UN, DOS I TRES!


JOCS AMB NOMS DE NIN/A
QUI LA BALLARÀ?  INF. I 1r CICLE
(MALLORCA)
QUI LA BALLARÀ, LA COQUETA AMB SUCRE?
QUI LA BALLARÀ EIXERIT SERÀ.
BALLI-LA VOSTÈ SENYORA MARIETA,
BALLI-LA VOSTÈ QUE LA BALLA BÉ.

JOC-DANSA:
Els nins i nines agafats de les mans em rotllana canten la cançó, mentre fan voltes. Un d'ells es desplaça lliurement a l'interior de la rotllana en sentit contrari.
Es substituirà el nom de Marieta pel de l'infant que surti a ballar, prèviament triat pel nin/a que està enmig.